Subframe los.

Theorie en praktijk is toch anders.
Achterste boutjes wilden niet los, althans niet met de normale ratel.

Er zat toch te veel roest inwendig aan.Toen maar met de slagmoersleutel geprobeerd. Ja, en dan wil het wel los.

Evenwel wilde het subframe niet spontaan zakken. In het midden op het scheidingsvlak van bodem en subframeruimte zat een gebogen plaatje, wat het subframe blokkeerde.
Een slagmoersleutel is handig, maar je hebt er een wat grotere compressor voor nodig

Na het verwijderen van het subframe heb ik met de hogedrukreiniger de onderkant lekker schoongemaakt.
Daarna met schoonmaakmiddel en de vloeistofspuit (te zien links naast de compressor) alles ingespoten.

Lekker in laten trekken, en daarna nogmaals met de hogendrukreiniger behandeld..
Aan de onderkant heb ik geen roestvorming kunnen constateren.

Ziet er allemaal netjes uit. Met de hogedrukreiniger zijn ook losse stukken van de zwarte bodycoating verwijderd.
Dus hier kan ik voor het terugplaatsen van het subframe een nieuwe beschermlaag opzetten.
Alleen een gat van ca 2 cm² in de wielbak en ca 4 cm² in de accubak, maar hier is makkelijk een plaatje op te zetten.

Als je bezig bent kom je toch niet verwachtte dingen tegen.

Was ik al blij dat er Monroe dempers onder zaten, blijken ze toch hun beste tijd gehad te hebben.

Zoals te zien zit er geen puf meer in.
Op het plaatje de twee gedemonteerde schokdempers, met ernaast de nieuw te plaatsen gasgevulde schokdemper.

Dus het lijstje te vervangen:
  1. trommels
  2. remcilinders
  3. remslangetjes
  4. remschoenen
  5. veren montagesetje
  6. schokdempers
Nadat het subframe eruit was heb ik het schoongespoten met de hogedrukreiniger.

Toen mocht het subframe op de werkbak om verder afgehandeld te worden.
Alles moet eraf.

Hier nog een opname van het subframe.

Om te zorgen dat alles los kan komen, heb ik bijna een volle bus WD40 op de moeren, bouten en remleiding koppelingen verspoten.
Hopelijk help het.

Ook de handremkabels en draagarmen moeten gescheiden worden van het subframe
Het laswerk aan het subframe zal meevallen.

Alleen op twee plekken hebben roestmotten aan het subframe geknabbeld. Het grote gat dus.

Voor de rest zit er wel roest op, maar dit is makkelijk te schuren. Ik wil gewoon twee platen over heel de onderkant -links en rechts- zetten.