Afstellers los.

Alles moet uit elkaar, maar wil dus niet altijd.
De afsteboutjes wilden niet draaien.
Dus de schoenen kunnen dan niet goed gesteld worden.

Al heel veel kruipolie opgespoten, maar geen beweging.
Toen maar met een elektrische verfafbrander erop.

En uiteindelijk zat er wat beweging in.
Op het witte papiertje liggen de deugnieten, inzet toont de afstelpen met de blokjes.
De bollen hebben een ijzeren rand

Deze schuur ik met een staalborstel, en dan na het schuren krijgen de ijzeren randen een behandeling met Owatrol.

Owatrol is een "kruipende olie" welke in de roest kruipt en een goede bescherming geeft.
Owatrol is verkrijgbaar bij de scheepvaartbenodigdheden winkel.

Na een dagje drogen afwerken met grondverf of andere gewenste afwerklaag.
Om alles kaal te maken heb je nogal wat nodig
Je ziet een haakse slijper met staalborstel, dit voor plekken waar je makkelijk bij kunt.
Een hand staalborstel met een hoekje, voor boutkoppen en hoekjes.
Maar soms kun je moeilijk een plekje bereiken met het gangbare gereedschap. Dan is een gritstraalapparaat ideaal.
Met glasparels spuit je dan de roest weg. Grote nadeel: vliegt ook tegen je aan en in je gezicht.
Een volgelaatsscherm is dan een handig beschermingsmiddel.
Staat ook op de foto, maar is transparant, dus niet goed te zien.
Het subframe is hier geschuurd en gestraald.


De kruisjes geven aan waar de twee "gaten" zitten die de roestmotten hebben geknabbeld.
Rechts de twee -witte- platen welke er op gelast zijn.
Dus niet alleen over de gaten, doch over de volle lengte.
De gelaste beplating is 1 mm dik, en komt van een koelcel.

Een element van de koelcel levert twee platen op van ca 260 cm lang en 110 cm breed.
Gewoon de randen open maken, en met een schop de isolatie eraf steken.
Dan heb je perfect en stevig plaatmateriaal voor de auto.
Ideaal materiaal: de binnenkant is verzinkt, en de buitenzijde gelakt.

Kaal maken waar gelast moet worden anders hecht de las natuurlijk niet.

Na het lassen met de lamellenschijf vlakken, en afwerken met autokit.
Nu kan alles in de grondlaag, en daarna mat zwart spuiten.
Om te spuiten heb ik een kleine verfspuit gebruikt, een zogenaamd decor-spuitje.
Voor holle ruimtes heb je een speciale spuit nodig.
Een zogenaamde tectyl spuit.
Deze heeft een lange slang, welke in de holle ruimte gestoken kan worden. Het subframe heeft ook een holle ruimte, het deel wat aan de voorzijde tegen de dorpels geschroefd wordt.

Rechts zie je de bus Owatrol voor de roestbescherming
Wat belangrijk is: schoonmaken van de tectylspuit direct na einde van de werkzaamheden.
Als je met Owatrol gewerkt hebt doe je dit met brandspiritus.
Ultrasoon reiniger.

Een handig apparaat om kleine onderdelen schoon te maken is een ultrasoonreiniger.
In feite bedoelt om airbrushjes en spuiten schoon te maken. Evenals ringen, munten en ander klein spul.

Kleine auto-onderdeeltjes welke je eerst ontvet hebt, maar nog niet goed schoon zijn kun je in de reiniger gooien. Er is speciale reiniger vloeistof, maar water met amoniak werkt ook goed.
Met enkel en alleen water gaat het ook bij minder vieze voorwerpen.