Het laswerk.

In eerste instantie leek het mee te vallen.
Alleen gat in accubak
Maar krabben en schuren op roestige plekjes deed toch anders vermoeden.


Hier het plaatje in de accubak gelast en afgekit.
Het andere zwarte geval is autokit, welke over een ingelast plaatje is gezet. Was doorgeroest door de reserveband, toch 1 bij 2 cm.
Accubak klaar

Gelast, randen in de autokit gezet, en goed afgstreken. Na het drogen gespoten.

Bij A is de plek van het kleine gat. Bij B de afgewerkte plaat om het grote gat van ca 5 bij 8 cm in de acubak af te dichten.

Bij C heb ik er zelf een gat ingemaakt..............
dit om als waterafvoer te dienen.
Heb ik ook bij mijn escortjes gedaan.
In de reservebandruimte komt water, en kan er normaal gesproken niet uit.
Vandaar het uitloopgat.
Kofferbak achter

Randje tussen kofferbak en banaan was ietwat aangetast.
Niet veel, maar er kon wel een schroevedraaier langs heel de rand tussen A en B bewegen

Afgewerkt

Na lassen wederom slijpen en afkitten, dan gespoten.

De afstand A tot B was dus slecht.
Hiervoor heb ik evenwel twee plaatjes gebruikt, omdat er ook een slecht stukje in de reservewieluitsparing zat
Dat is aangeduidt met de letter C.
Dit stukje plaatwerk moest dus wat breder zijn, en een aangepaste vorm hebben, om netjes te passen.

De banaan

Beetje roestig , en gaatje bij B. Dit is de plek waar de mistachterlamp heeft gezeten.
Tevens de onderste rand A, waar de uitlaat onder loopt een stukje weggeslepen. Dit omdat er een dubbele uitlaat onderzit, en deze tegen het metaal aan zat te bonken.

Plekjes bij de rechter deur.

Op de dorpel was al eens een plaatje gelast, doch dit maar open gemaakt en nieuwe plaat ingelast.

In de bocht ook kleine doorkijk openingen.
Was op zich niet een groot gat, doch enige kleine bij elkaar.
Schoon geschuurd, plaatje gevormd en ingelast.

De binnenkant van de dorpel zag er goed uit, kon ik zien toen de grootste plek open lag. Zat vanbinnen goed in de zwarte tectyl.
Bij de ramen

De roestvorming leek in eerste instantie mee te vallen.
Maar na krabben en wegsteken kwam er een klein hamertje aan te pas.
En toen tikte ik toch enige gaatjes in het plaatwerk.
En de roest bleek na uitkrabben toch onder de raamrand te zitten.
Dus de voorruit eruit gehaald.
Op zich viel het mee, twee kleine plaatjes in moeten lassen.

Zoals te zien is op de foto, zijn de ruitenwisseraansluitingen weg. Het ruitenwisser mechaniek heb ik eruit gehaald, om schoon te maken. Was echt nodig, de wieltjes konden niet met de hand bewogen worden.


De zijruitjes moesten er ook uit. Zat roestvorming in het midden.

Bleek links mee te vallen, alleen moeten schuren en plamuren.

Rechts zaten er echter twee kleine gaatjes in, die gewoon gevuld met twee componenten polyester plamuur, en dan afgewerkt.




Tijdens het schuren van het dakje viel er toch een gat in de hoek.
Was ca 5 x 5 cm.
In eerste instantie was het een klein roestig plekje.
De roestige plek uitslijpen en een plaatje inlassen was zo gepiept, maar het netjes afwerken koste enige uren.
Eerst met twee componenten plamuur, daarna schuren, wederom plamuren, en zo nog enige keren met fijnere plamuur, tot het naar mijn zin was.






Het hoekje wat ook een bekend Mini plekje is.
Goed uitgeslepen, passtuk gemaakt en ingelast.


Rechts het motorblok.
Met diesel schoongemaakt, en met de hogedruk reiniger schoongespoten, en toen kwam er op een gegeven moment een geel blokje tevoorschijn,

Om te schuren heb je nogal wat nodig.
Een staalborstel op een boormachine is ideaal, doch een lamellenschijf is weer handig om te vlakken.
Een vingervijl is handig voor moeilijk bereikbare plekjes.